Master
    Hej!
    Jag ska börja gymnasiet i höst men jag vet inte riktigt vilket program jag vill plugga i men jag har redan valt och jag undrar om man kan byta program om man känner att man har valt fel program efter att man har börjat gymnasiet och provat att gå på programmet? En till fråga, jag har 262.5 meritpoäng och jag har valt Teknik, Design och Produktutveckling som kräver misnt 267.5 vad händer nu?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Master,

    det är ännu ingen som vet vad den utbildning kräver - för att Slutgitlig gymnasieantagning är ännu inte genomfört för i år. När antagningsbesked kommer i din del av Sverige - kan du se på www.gymnasieguiden.se/reportage/naer-kommer-antagningsbeskedet

    De siffrorna du kan se idag är från föregående antagningsomgångar. Antagningsgräns kan både höjas och sänkas.

    Hur många olika alternativ har du i din gymnasieansökan?
    Om du inte kommer in på ditt första alternativ, och kanske inte på ditt andra heller, utan kanske på det tredje - kommer du att stå som RESERV på de, av dig, högre prioriterade alternativen. Om du inte kommer in på ngt. alternativ som du sökte - har du i så fall ingen gymnasieplats.

    Från reserv kan man komma in långt efter det att läsåret har börjat, t o m till slutet av september i några fall.

    Om du inte har någon utbildningsplats strax innan läsåret börjar eller om du får en plats som du inte vill ha, kontakta ditt Antagningskansli. Om du inte har uppgifter till ditt gymnasieantagningskansli - se på www.antagningskanslier.se

    Var god läs också på >>info/vad-hander-om-man-inte-far-plats-pa-gymnasiet

    Vänligen

    Julia SYV