Razan
    Hej syv!
    Jag läser tredje året på gymnasiet och är väldigt intresserad av biologi och kemi. Jag tänker ansöka till apotekarsprogrammet. Men ifall jag ångrar mig kan jag byta direkt till ett annat program tex tandläkare? Kollar man på poängen? Ifall antagningspoängen höjs kan jag komma in med mina poäng som krävdes när jag tog examen? Tack på förhand

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,

    man kan inte byta på det sättet som du frågar om.
    Man konkurrerar till plats på tandläkarprogrammet, om man söker till det programmet i tid och är behörig och då "slåss" man om platsen /det är hård konkurrens, svårt att komma in/. Det brukar finnas många i reservkön; så om någon ledig plats uppstår, tas då sökande med reservplats nr.1 från reservkön in.

    Om du ex. kommer in på apotekarprogrammet men ångrar dig - får du söka till nästa antagningsomgång till ett annat program, ex. till tandläkarprogrammet och konkurrera om plats med dina "gamla" meriter från gymnasiet.

    Hälsningar
    D: