emilia

    Hej, jag är väldigt osäker på mitt gymnasieval och kan inte välja mellan två skolor. Om jag väljer det ena över den andra och ångrar mig under sommarlovet, kan jag byta då och hur gör man?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emilia, jag förstår att du är osäker och vill kunna ändra dig. Tyvärr är antagningssystemet konstruerat så att man ska helst bestämma sig under Omvalsperioden. För att om man ändrar senare, har man små chanser att komma in. Om man ändrar sin ansökan efter sista dagen i Omvalsperioden, vilket man oftast har svårt att göra också - man måste få hjälp av en SYV (och skolans SYV är ju på semester - då vänder man sig till sitt Antagningskansli direkt) - blir man prioriterad "i sista hand", dvs man ställs längst bak i kön, tyvärr.
    Detta för att antagningskanslierna kan inte hantera alla ändringar - om många ska ändra sig, kommer det aldrig bli färdigt med antagningen.

    Uppgifter (tel.nr; epostadress mm) till alla antagningskanslier hittar man på www.antagningskanslier.se

    Bästa hälsningar

    Peter