Yvon

    Hej! I början på gymnasiet läste jag Sva men bytte sedan till Sv efter nån vecka eftersom att lektionstiderna var så himla dåliga. Nu inser jag att om mina betyg ser ut som de gjorde i ettan kommer de inte duga till det programmet jag vill komma in i på högskolan. Jag funderar om jag ska byta tillbaka till Sva men grejen är som sagt tiderna (jag pendlar). Så jag undrar om jag kan byta till Sva ungefär mitt under vårterminen(2022) då jag kanske har fått mitt körkort och kan komma hem tidigare och få mer tid till att plugga? Eller är det omöjligt med tanke på att det bara är en bit kvar till slutet på skolåret. Ett annat alternativ som jag tänkte på var om jag kan vara med på Sv-lektionerna men ändå bli bedömt i Sva? Är otroligt tacksam om någon svarar.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Yvon!
    Du måste ta upp det med din gymnasieskola. Det finns inga generella /centralt-bestämda/ regler kring den frågan som du ställer här nu. Det som finns generella bestämmelser kring är att eleven på gymnasiet får läsa svenska eller SAS i "olika kombinationer", t.ex kan i sitt examensbevis ha betygen i Svenska 1, 2 och sedan i SAS 3 (alltså får eleven byta från svenska till SAS inför nästa kurs).
    Ang.byten mitt i en kurs: är det en fråga till din gymnasieskola.
    Ang.läsa svenska men bli bedömd i SAS: vad jag vet så förekommer det ibland att eleverna läser i samma klass med samma lärare (under samma lektion): vissa i klassen läser svenska och andra - SAS, svenska som andraspråk (detta är vanligt om endast en klass finns på skolan - alltså på små skolor). Men om det på din skola finns separat undervisning i just SAS, en annan språkgrupp än svenska, då har jag svårt att tro att du inte blir hänvisad till just den klassen, SAS-klassen, och kan därför inte gå i en svensk-/ejSAS/ språkgrupp men bli bedömd som SAS-elev. Men fråga om det. Kanske får du lov att göra så. Ytterst är det upp till rektorn på din skola att ta beslut om det.
    Och angående pendla och ta körkort och komma hem tidigare... så förstod jag inte riktigt hur du menar. Ligger SAS-lektionerna sent på eftermiddag, så att du kommer hem sent om du ska läsa SAS? Vet du redan nu hur schemat för kommande läsåret kommer se ut på din skola?
    Prata med SYV på din skola och med lärarna i svenska och i SAS (om det är olika lärare) - förhoppningsvis har de bra förslag som blir till hjälp för dig.
    Att du försöker ta körkort är bra men det är också tidskrävande och kan vara svårt att kombinera läsa på gymnasiet, pendla + samtidigt försöka ta körkort. Kanske en intensiv kurs (i körkort) under sommarlovet skulle vara något för dig i stället? Då kan du under läsåret koncentrera dig på skolarbetet.
    Fundera också om du kan byta till en gymnasieskola som ligger närmare, så du slipper pendla långt. Presentationer av samtliga gymnasieskolorna finns på gymnasieguiden.se/gymnasium
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!