E
    Hej, förra terminen började jag i gymnasiet och jag började på en flygtekniklinje som också är yrkesförberedande men jag bytte till en tekniklinje, och nu när jag har insett att det var ett stort misstag så undrar jag om det går att byta tillbaka efter en termin då jag har misstankar om att det inte går??

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej E,
    jag tror tyvärr att du har rätt, alltså att du inte ska få byta tillbaka. Tänk på alla de kunskaperna som du har missat skaffa dig under de månader som du läste på "fel program". Även om du kanske är beredd att kämpa och försöka läsa ikapp, så kommer inte rektorn på skolan acceptera att lärarna ska behöva anstränga sig jättemycket och eleverna på skolan ska få mindre lärartid som skulle läggas på att hjälpa en elev läsa ikapp, så det blir nog Nej som svar på din fråga från skolans rektor (men det är inte förbjudet att du frågar).
    Det som jag råder dig att göra är att du lägger in ansökan till år1 via gymnasieantagningen. Du söker, alltså, på nytt och på nytt konkurrerar med dina "gamla" betyg som ingår i ditt slutbetyg från grundskolan. Du kan söka till flygteknikerutbildning som finns på 8 gymnasieskolor i Sverige, eller till någon annan utbildning (till alla utbildningar till vilka du är behörig). Kika gärna bland annat på IN, FT och EE.
    Under resten av det här läsåret råder jag dig att fortsätta läsa de kurser du läser nu och försöka få så många betyg du kan. Alla kunskaper du skaffar dig kan komma till användning senare, både under gymnasietiden och även senare i livet.

    Studie- och yrkesvägledare