abb

    Hej, jag har tagit studenten och läste moderna språk franska 3 och 4 under gymnasiet eftersom min skola erbjöd inte moderna språk arabiska som jag ville, då var jag tvungen att välja ett annat språk. Efter gymnasiet så har jag gjort prövningar i moderna språk arabiska 3 och 4 och fått A i dem, så jag undrar om jag kan byta ut arabiska med franska, så att det blir betygen från arabiska som räknas i snittet och inte dem som jag fick i franska? tack

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Abb, om du i ditt Examensbevis har kurserna Franska 3 och 4 som "vanliga" ej U-kurser, alltså om de inte är markerade med "U" (utökat program) då måste de betygen räknas in.
    Dock kan betygen i Arabiska 3 och 4 räknas in Också! om jag förstår dig rätt så har du inte A-betygen i alla kurser i ditt examensbevis, och i så fall höjer A-betygen i Arabiska 3 och 4 ditt jämförelsetal; och i så fall räknar Antagning.se in de kurserna också: Höjningen blir liten men ändå en höjning.
    ... alltså, tyvärr, kan du inte bli av med betygen i franska 3 och 4 (om de i ditt exam.bevis finns om vanliga kurser) på annat sätt än genom att höja betygen i exakt samma kurser, alltså i just Franska 3 och 4.

    • : Hej Anna, tack för ditt svar. Franska 3 o 4 finns som vanliga kurser i min examen bevis, tyvärr. Men är det inte möjligt att ersätta arabiska 3 o 4 med dem så att franska blir som utökade kurser, som sedan jag kan ta bort?. Det är ju egentligen samma kurs moderna språk?.
    • Anna : Om du redan fått ut ditt examensbevis, så är det i princip Omöjligt att ändra ngt. i Examensbeviset - du kan tänka dig en Bild som ej får redigeras. För att rektor ska fatta beslut om att upphäva examensbevis och sedan utfärda ett nytt måste det vara så att det har begåtts ett allvarligt fel, alltså att någon obligatorisk kurs saknas (till exempel) och av den anledningen är det utfärdade examensbeviset Ej Giltigt. Om exam.bevis utfärdats enligt gällande regler, kommer inte rektor på din gamla gymnasieskola (hen får inte alltså ...) upphäva det utfärdade examensbeviset. Du får givetvis fråga på din gamla gymnasieskola eller på komvux, men jag är säker på det här svaret som jag ger dig nu. Detta enligt de regler som gäller nu. Vilka förändringar i reglerna som kan beslutas om i framtiden - vet vi ännu inte.
    • : Okej, men jag har läst upp flera ämne, där bl.a arabiska 3 o 4, så om jag hamnar i gruppen bII I ansökan, kommer då franska att räknas också eller kommer arabiska att räknas (jag förstår att arabiska inte kan ersätta franska I grupp bI men i grupp BII)?
    • Julia :

      I urvalsgruppen BI kommer inte betygen i arabiska (därför att de fick du som Komplettering) räknas in, över huvudet taget - det är som om du inte fick betygen i arabiska; detta för att i Direktgruppen, BI får inga Kompletteringar räknas in - och "komplettering" är det de betygen du fick efter det att du gick ut gymnasiet; ... och i urvalsgruppen BII (kompletterigsgruppen) kommer både betygen i franska och betygen i arabiska räknas in, vilket kommer höja ditt jämförelsetal. Du kommer alltså ha högre jämförelsetal i BII än i BI.

    • : Tack för ditt svar Julia, okej nu förstår jag. Men jag läste här (på en annan fråga) att t.ex om man har läst matte 1b I gymnasiet sedan man prövar och får ett bättre betyg i matte 1A så kommer bara matte 1A räknas I urvalgrupp BII, så borde inte samma hända med moderna språk?. Jag förstår att min snitt kommer att blir högre men det kommer att blir mycket högre om arabiska ersätter franska i urvalgrupp BII.
    • Milla : Just matte är det speciella regler- för moderna språk gäller det som vi redan har svarat.
    • : jaha okej, jag förstår. tack
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer