Siri
    Hej!
    Jag har hört att man inte kan få fler meritpoäng efter att ha slutat gymnasiet även om man läser kurser som tidigare gett det, men börjar nu förstå att det nog inte stämmer. Så det jag undrar är om det, efter gymnasiet, är möjligt att få fler meritpoäng av att läsa en kurs på komvux som ger meritpoäng? Kan jag t.ex. få ett meritpoäng genom att läsa spanska 4 på komvux om jag kommer från gymnasiet med 1,5 meritpoäng?

    Tack för hjälpen!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Siri,
    jo, det är fullt möjligt att få fler meritpoäng genom att läsa kurser på komvux. Max i merit, totalt sett, är 2,5. Om du har färre är max, kan du få fler - upp till max, men med det högre meritvärde som du får genom en Komplettering, prövas du i BII, kompletteringsgruppen, vid ansökan till högskola/universitet.

    Mvh

    ANNA

    • : Vad bra, tack!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!