elev

    Hej! Mitt namn är Mahdy Alizadeh, jag läser andra året i tekniklinjen. Som rubriken lyder så undrar jag om jag kan man få meritpoäng för Dari som modersmål och för Persiska som moderna språk? Blir tacksam om ni svarar! Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mahdy,
    meritpoäng får man för MODERNA SPRÅK 3 OCH 4 - ej för Modersmålskurser.
    Alltså, betygen i kurserna Modersmål1,2 och aktiv tvåspråkighet, oavsett vilket språk som är "modersmål" ger vanliga poäng, ej just Meritpoäng.

    Däremot om du får godkända betyg i t.ex Dari 3 och 4
    eller i Dari 3 och Persiska 4
    eller i Persiska 3 och 4
    eller i Persiska 3 och Dari 4 - får du 1,5 MERIT-poäng.
    För moderna språk 3 (oavsett vilket språk det är) får man + 0.5 och för moderna språk 4 - plus 1.0 meritpoäng.
    **********
    Mer om meritpoäng för dig som läser mot Examensbevis - var god se Gymnasieguiden.se/merit

    Studie- och yrkesvägledare