Maria

    Hej jag funderar på att söka till UWC nu till hösten. Där läser man IB programmet och jag vet hur och vilka ämnen man kan välja. Dock undrar jag om man kan få behörighet till svenskt universitet efteråt. Finns det möjlighet att läsa svenska på Uwc? Och finns det möjlighet att läsa tyska eller är det spanska som gäller? Är så tacksam för svar

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan! på deras hemsida står det att svenska studerande blir behöriga till högskolestudier på de svenska lärosätena, då måste de väl mena att de ger undervisning i svenska på gymnasienivå, är min gissning, men för övrigt kontakta de ansvariga på UWC. De borde ju veta mest om den utbildningen som de förmedlar!

    Fick nu svar från UWC:
    "Varje år väljer UWC ut ungefär 10 elever som skickas till UWC skolor. Av dessa så åker 8 till skolan i Norge där det finns en svensklärare och man kan läsa IB svenska på higher level. Där har man även möjlighet att läsa Spanska eller Mandarin som nybörjarkurs, ab initio på IB språk. På övriga skolor varierar utbudet av språk men de ingen undervisning på svenska. Man läser istället för svenskundervisning en kurs på engelska i litteratur och studerar själv böcker på svenska inför examen."

    • :

      Tack, om jag förstått rätt så kan man alltså få behörighet till svenska universitet. Om man inte går i Norge kan man läsa svenska själv utöver de andra kurserna. Och sista året göra ett prov i det och få ett betyg i även det. Har jag förstått rätt då? Stort tack för hjälpen mvh Maria ps kan man även läsa tyska på Uwc?

    • Julia : Det är bäst du ställer frågan direkt till de som jobbar med utb.som du är intresserad av. Vi ställer frågan och sedan klistrar in deras svar - så får du läsa svaret här på forumet, vad är meningen med det? Du får svar snabbare om du själv mailar direkt till de som ansvarar för den utbildningen som du är intresserad av. :)
    Daniel SYV

    Hejsan, läs, nedan svar från UWC Sverige - från 15 febr.2021:
    "Det finns alltid möjligheten att läsa svenska på distans, alltså att man antingen med stöd från skolan eller på egen hand läser svenska böcker och skriver bokrecensioner och har virtuella presentationer. Kolla här vilka skolor som erbjuder skolstöd i distansarbetet, och även vilka språk som erbjuds på våra skolor. Tyska erbjuds som du kan se själv på endast några få skolor, och vi brukar oftast skicka till endast en utav dessa (Mostar). Franska och spanska är vanligare."