Hej Emre,

    Du behöver bland annat lära dig så mycket engelska som möjligt, så bra som möjligt i tal och skrift.

    Det är också bra om du har bli volontär t.ex i en Räknestuga >> eller i någon förening/hjälporganisation - detta för att du kan behöva ha Intyg om att du har deltagit i de frivilliga ”samhällsförbättrande- eller Världsförbättrande aktiviteter”.

    du som är und år kan ha vissa svårigheter i att hitta aktiviteter/uppdrag men Det finns ingen allmän åldersgräns på hur gammal du bör vara för att få lov att söka volontäruppdrag via Volontärbyrån >>. Däremot kan organisationerna själva ha specifika önskemål eller krav på viss ålder hos volontären, men det beror oftast på på vad det är för typ av uppdrag. Om det finns krav på viss ålder står detta beskrivet i beskrivningen av uppdraget. Alla aktuella uppdrag som man kan söka via Volontärbyrån finner ni på följande länk: volontarbyran.org/alla-uppdrag

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emre,
    angående Samhälls-förbättrande eller Världs-förbättrande aktiviteter och Intyg om att du har deltagit, vilket ibland Krävs men annars är i princip alltid en stor fördel, om man söker till Universitet utomlands, så kan jag tipsa om Röda Korset:
    på Röda Korsets Ungdomsförbund kan man engagera sig som 15 åring. Du kan gå in på Röda Korsets hemsida och läsa om olika uppdrag. Beroende på var du bor får du se om Röda Korset har en lokalförening på plats och vad det presenteras för verksamheter. Det är olika från kommun till kommun. Läs gärna mer på: rkuf.se/lokalforeningar

    Annars så är det ofta 18-års gräns som finns, alltså att man måste vara som yngst 18 år för att delta, ex. KompisByrån har 18-års gräns (Fika och prata svenska - via KompisByrån).

    • Ulla :

      För att engagera sig i vissa aktiviteter utanför skolan behöver man uppnå viss ålder, ofta 18 år, men det finns också "saker" utan åldersgräns, ex. facebook.com/fridaysforfuturesverige