Filip
    Hej jag vill bli brandman och jag går i 8:an och har svårigheter för matte jag undrar om det är fortfarande möjligt att söka till brandman med f i matte

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Filip!
    för att bli Brandman bör man läsa en eftergymnasial utbildning Skydd mot olyckor.
    För den utbildningen måste du få gymnasieexamen och där är Matte 1 - en obligatorisk kurs i vilken man är tvungen att ha minst E i betyg.
    För att över huvudet taget komma in på ett nationellt gymnasieprogram måste men ha lägst E betyg från vårterminen i åk9 - i matematik, svenska och engelska + fem andra grundskoleämnen.

    Alltså, är det nödvändigt att uppnå lägst betyg E i matte både på grundskolan och i första gymnasial matte kurs - Matematik 1.

    Det finns en bra sida www.matteboken.se där alla kurser är upplagda för repetition och självstudier.
    Du kan också se på www.mattecentrum.se om någon Räknestuga finns nära dig. Att få hjälp i en Räknestuga är gratis.

    Råder dig prata med din mattelärare och fråga om du kan få hjälp - t.ex. hos en speciallärare (med undervisning i mindre grupp eller individuellt).

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Jag kommer att hålla tummarna för dig!
    Önskar dig allt väl!
    ANNA
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    se om du finner något intressant för dig på den här sidan
    http://www.fragasyv.se/info/vill-bli-brandman

    Alla "blåa ord" i texten (på länken ovan) är klickbara länkar.

    ...och - "tyvärr" - :( så måste man få lägst E i matte på grundskolan för att över huvudet taget bli behörig att läsa på gymnasiets nationella program.
    Blir man inte behörig, t.ex. pga man får F i matte på våren i åk9 - då finns det följande alternativ:
    1. gå om åk9
    2. söka till IM http://www.gymnasieguiden.se/program/IM

    Sök hjälp med dina mattestudier. Be dina föräldrar prata med din lärare i matte och med rektor på din grundskola, som kan avsätta extra resurser. Speciallärare kan göra en utredning (kanske har du dyskalkyli - specifika svårigheter i just matematik). Skulle det visa sig att du har någon form av dyskalkyli, behöver du anpassad undervisning i matte.

    Vänta inte på att det kanske löser sig på ngt. sätt - utan sök hjälp nu på en gång, råder jag dig till.

    Bästa hälsningar
    och med förhoppning om att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare