Jelena
    Hejsan, nu är det slutet på maj, men kan man göra nya ansökningar till eftergymnasial utbildning, om man sökte fel utbildning förut eller om man missade att söka? Vad kan man söka till?
    Tacksam för svar!
    J.
    • : Högskola kan öppna för Sen anmälan. Yrkeshögskola, www.yhguiden.se har olika tider för att söka. Varje yh bestämmer själv när ansökan sker.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jelena,
    det finns många olika former av eftergymnasiala utbildningar:

    • högskoleutbildningar, som ges av högskolor och universitet
    • KKU
    • Folkhögskolorna kan erbjuda några efter gymnasiala utbildningar, den mest kända av dem är kanske Fritidsledarutbildningen som leder till yrket Fritidsledare
    • Yrkeshögskola är på frammarsch, många fler utbildningar och studieplatser tillkommer varje år.

    Vad gäller ansökningsperioder, så är högskoleutbildningar mycket strikta med sina ansökningsperioder och ansökan till höstens starter slutar i mitten på april, men ett antal högskoleutbildningar kan öppna senare för den så kallade sen anmälan.
    De övriga utbildningsformer kan ha ansökningsperioder i princip när som helst på året. Ansökningsmöjlighet till höstens starter kan vara öppen, för ett antal utbildningar, långt in på sommaren. Man får titta på information på utbildningens egen hemsida eller på någon samlingssida: t.ex för folkhögskolorna är det www.folkhogskola.nu och för yrkeshögskolorna - www.yhguiden.se