Victoria
    Hej!

    Jag funderar att söka läkarutbildningen utomlands, i Gdansk i Polen. Min fråga är om jag studerar en period där, kan komma till Sverige och fortsätta mina studier här? I så fall, hur går det till?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är mycket tveksamt att det skulle vara möjligt. Men fråga studievägledare på läkarprogrammet. Jag tror du får svar att det är i princip omöjligt.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, jag håller med Mikael (se hans svar på din fråga).
    Jag kan förklara varför jag - precis som Mikael - inte kan tänka mig att det skulle vara möjligt.
    En orsak är att upplägget (att exakt samma innehåll skulle läsas på läkarutbildningen utomlands som i Sverige) är med störst sannolikhet annorlunda.
    En annan orsak är att det är mycket möjligt att ingen ledig plats kommer finnas på läkarprogrammet inför år 2, 3 eller 4 - detta på grund av att "överintag" brukar göras och några fler tas in på programmet än det finns platser. Avhopp kan bli så liten att det är för många studerande "redan som det är" och ingen ny kan tas in inför år2 eller senare.
    Ännu en aspekt blir att i fall någon "ledig plats" uppstår, så brukar det uppstå mycket tuff konkurrens om den platsen och studerande från andra orter (som läser läkarprogrammet på andra orter, i Sverige) brukar då "slåss" om den lediga platsen, så att läkarstuderande på utländska utbildningar har ingen chans, över huvudet taget.
    Med detta sagt, så kan det givetvis finnas någon som någon gång hade tur och kunde byta utbildning på det sättet som du vill byta. Vi vågar därför inte svara: Nej, det går inte (vilket vi i princip menar). Utan vi säger att vi tror det blir mycket svårt, kanske helt omöjligt.

    Jag skulle i alla fall inte hoppas på att kunna byta, utan jag vill råda dig att planera för att läsa hela läkarprogrammet där du kommer in och ta examen. Och sedan försöka med utländsk examen få svensk läkarlegitimation (om du vill jobba som läkare i Sverige).
    Vänligen
    Julia