Linnea
    Jag ska börja andra året nu till hösten på bygg och anläggning programmet, men jag känner att jag har valt helt fel linje..
    Med mycke drama i livet känner jag att jag inte orkar börja om ettan på ett annat gymnasium med nya människor och allt.
    Så min fråga är, kan jag gå kvar där jag går om man kommer överens med lärare och rektor att jag bara läser dom teoretiska ämnena, alltså inte bygg.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, visst kan du göra det. Det kallas att du reducerar ditt program alternativt byter ut vissa kurser om det är möjligt. Det som händer om du tar bort kurser, reducerar är ju att du måste någon gång läsa ikapp kurser för att få en gymnasieexamen - det kan du oftast göra via vuxenutbildningen i din kommun från det år du fyller tjugo eller via Folkhögskola.

    Prata med skolan om att de ska upprätta ett Åtgärdsprogram åt dig där ni tillsammans kommer överens om den bästa vägen för dig. /Lena, Syv