Kimia
    Hej,undrar om man kan söka till högskolan efter VO,för att kunna utbilda sig till tandhygienist?.För att yrkeshögskolan är ju bara till för att t.ex,bli tandsköterska.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Behörighet till Tandhygienistprogrammet är Grundläggande behörighet + Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b.
    Se vilka kurser som ingår i VO: http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/VO.pdf

    Som du ser (på länken ovan) så blir man inte automatiskt behörig till Tandhygienistprogrammet efter VO.
    Det är flera kurser som saknas och det blir svårt att lägga in alla dem inom Individuellt val, eftersom det är ganska många kurser.

    Fundera över följande lösning: söka deltidsjobb efter VO (till exempel - halvtid som undesköterska) och samtidigt läsa på halvtid på KomVux för att komplettera med kurser. Då får du både behörighet till Tandhygienistutbildning och arbetslivserfarenhet samt börjar tjäna pengar direkt efter gymnasiet. Sedan kan du fortsätta jobba deltid eller extra (på helger och under sommarlovet) som undersköterska medans du studerar till Tandhygienist (dryga ut studentkassan samt göra mycket nytta på arbetsplatsen).

    Hälsningar
    Mikael SYV