Emilia
    Jag går sista året på Estetiska programmet musik. År 1 hoppade jag av två kurser, Estetisk Kommunikation och Konstarterna & samhället. I våras bestämde jag med min syv att jag inte skulle läsa de kurserna i trean utan skulle ta det på komvux. Har även kommit överens under ett möte att jag skulle hoppa av bl.a. idrott för att man kan ändå inte läsa upp det på komvux. Nu säger hon att vi inte har bestämt något och att man inte kan läsa estetisk kommunikation på komvux. Jag undrar därför vad som stämmer, eftersom jag inte litar på henne. Kan man läsa estetisk kommunikation på komvux? Och kan man inte läsa idrott på komvux?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia,
    i Examensbevis från Komvux får inte (sedan 1 jan 2017) kursen Idrott och hälsa 1 ingå. Undervisning i idrott förekommer inte på komvux.

    Ang. vilka kurser som komvux i just din kommun kan erbjuda - är en fråga till komvux i din kommun. Med "din kommun" eller "hemkommunen" menas det kommunen där du är Folkbokförd.
    Vanligtvis funkar det så att när en elev i åk3 vet med sig att hen ej kommer kunna få ut Examensbevis från sin gymnasieskola, vänder hen sig under vårterminen till komvux för att göra planering med SYV på komvux - planering mot Examensbevis. Läsa på komvux ska du kunna först efter det att du fick ut ditt studiebevis från gymnasiet (om du inte får ett Studiebevis, utan endast urdrag ur Betygskatalog - då kan du börja läsa på komvux tidigast från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år).

    Generella regler för examensbevis från komvux är - betyg i minst 2400 gymnasiala poäng; av dem får högst 150 poäng vara betygsatta med F. Exakt vilka kurser som ingår i examensbevis från komvux - beror på: vilka kurser som komvux i din kommun kan erbjuda läsa; vilka kurser du redan har betyg i.

    Bästa hälsningar
    ANNA