Charlotta

    Min son ska börja gymnasiet nästa år och vill gärna gå hotell och turism-programmet. Han är dock inte godkänd i matte och det finns risk att han inte blir det, därför har vi tittat på skolor som har introduktionsprogrammet med programinriktning och blivit väldigt förtjusta i Stockholms hotell och restaurangskola. Men nu fick jag höra att om han inte klara matten kan han inte gå i en skola i en annan kommun än den han bor i, i vårt fall Solna. Stämmer det?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Charlotta, är det den här skolan som din son vill gå på - stockholms-hotell-restaurangskola? Som obehörig till gymnasiets nationella program (och det blir man med F i matte i slutbetyget från grundskolan) är man behörig till Yrkesintroduktion, Programinriktat val - i första hand (och så finns det även Språkintro & Individ.alternativ).
    Kort svar är att - obehöriga till gymnasiet är den "egna kommunens" ansvar (alltså den kommunen där eleven är folkbokförd); om kommunen erbjuder platsen inom den egna kommunen eller hos en annan kommun - är upp till elevens hemkommun.