Emilia
    hej! jag är ganska stressad inför gymnasievalet även om jag har massa tid kvar att bestämma mig.

    jag lider av depression och har därför tappat skolan en del på sista tiden. Jag har tankar på att plugga till läkare men jag känner inte att Natur är en linje för mig då många påpekar att matten, fysiken och kemin är otroligt tuff och att linjen kräver mycket plugg.

    jag undrar därför om det finns någon annan lite mindre tuff linje som ändå ger mig chansen till att plugga vidare till läkare?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det går bra att läsa VO, vård- och omsorgsprogrammet; visserligen ska du behöva komplettera efter gymnasiet, men det kan ändå vara ett mycket bra alternativ. För det första, så kommer du lära dig läkaryrket från grunden: den praktiska omvårdnad av patienter; för det andra, så kan du på VO bli behörig att direkt efter gymnasiet söka till sjuksköterskeprogrammet och sedan bli t.ex en Specialistsjuksköterska eller Barnmorska.
    Efter VO kan man också gå många olika yrkeshögskoleutbildningar - ex. för att bli Tandsköterska, Apotekstekniker, Steriltekniker eller Med.sekreterare/Vårdadministratör.