Daniel SYV

    Hej Dania,
    Fråga SYV avråder från att hoppa av skolan. Det finns flera olika anledningar till varför vi avråder från att hoppa av skolan;

    För det första, så vet ju inte du eller vi OM DU KOMMER IN PÅ GYMNASIET TILL HÖSTEN; - att du söker, betyder inte att du kommer in.
    Även om du kommer in /vilket ingen vet idag/ - vad ska du göra under våren? Ingenting? Kan du få jobb? Få i så fall jobb först och hoppa av gymnasiet sen, dvs byt från gymnasiet till att jobba, men hoppa inte av innan du har fått jobbet. Det är t o m bättre att börja jobba först och när du vet att du kan "stå ut med jobbet" fram tills skola börjar till hösten, att du sen hoppar av gymnasiet. Det rådet ger vi utifrån erfarenhet. Det som händer /ofta/ är att unga får jobb som är rätt svåra men rätt så dåligt betalda med dåliga och osäkra villkor - "timmar vid behov" då man får sms om att komma till jobbet inom 2 timmar t.ex... - och så kan man jobba några timmar eller några dagar eller inte alls. "Timmar vid behov"- och så ska man ständigt vara beredd på att sms-et kommer /eller inte kommer/.
    Som ung, med lite arbetslivserfarenhet, kan man också uppleva att det är mycket man ska göra och att "de dumpar uppgifter på mig som ingen vill göra" - det som är tungt, smutsigt, svårt och otacksamt att göra. Det är inte alltid så, men kan tyvärr vara så... och då ångrar man inom ett par veckor att man hoppade av skolan.
    Din skola kommer att skriva av dig om du uteblir från skolan i minst 30 dagar utan giltig orsak. Du kan alltså prova-på jobba i upp till en månad.. och återvända sedan till din skola, om du kommer fram till att skolan var bättre för dig än det jobbet du fick.

    Varför det är svårt att få ett "bra jobb" som mycket ung?
    Det är svårt att få jobb när man är ung: man har inte körkort då man är under 18 år, på så sätt faller massvis med olika jobbmöjligheter bort helt. Andra orsaker: avsaknad av yrkeskunskaper och arbetslivserfarenhet och ännu en viktig orsak är att du som är under 18 år får ej jobba ensam, får ej jobba på nätterna och får ej lyfta tunga saker... dvs det är många begränsningar som är jobbiga för arbetsgivare att hålla reda på vad du får och inte får göra; det är därför mycket enklare för arbetsgivare att anställa dem som redan fyllt 18 år.

    Sök till gymnasiet till hösten, men stanna i skolan nu - i alla fall fram tills du får jobb /om du får ett jobb/.
    Sist men inte minst - som icke-myndig får du inte självmant bestämma att hoppa av skolan; dina vårdnadshavare måste "vara med på noterna". Vad säger dina vårdnadshavare?

    D: