Ksenia
    Hej alla

    Jag har en fråga. Kan man göra kurs SVA3 2 gånger? Jag menar till exempel jag slutar kurs med C betyg nu, men i framtiden kan jag göra om kursen om det behövs? (kanske om jag vill ansöka till universitet och därför vill göra om kursen för att få högre betyg) Eller bara de som fick ”inte godkänd” kan göra om kursen?

    Tack på förhand!
    • Daniel :

      Du får gärna visa våra svar ( från Fråga SYV ) för vem du vill - ex. för din lärare som eeu rådde dig utebli från slutprovet. Du är också välkommen att ställa fler frågor, om behovet finns. Lycka till!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ksenia,

    det är inte förbjudet att läsa om kurser, men komvux har allt som oftast inte råd att bereda plats för "konkurrenskomplettering", som det heter, när man redan är behörig med har för låga betyg för att med framgång konkurrera om utbildningsplats på högre utbildning.
    Man får söka vilka kurser man vill, och sedan görs det urval. Komvux är enligt vuxenutbildningsförordningen tvungen att i första hand ge plats till personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund", dvs till dem som saknar grundskolekompetens; och det är i andra hand som gymnasiekurser erbjuds och de erbjuds i första hand till dem som ej läsa kurserna alls; sedan till dem som läst med fick F... och till dem som fick godkända betyg finns det med 99,99 % sannolikhet ej plats(pengar för att köpa utbildningsplats). Därför måste jag tyvärr svara att det är inte alls troligt att du (eller någon annan) kan läsa om en kurs som redan är betygsatt med E eller högre.
    Vill man få högre betyg, kan man försöka hitta var Prövning erbjuds.
    Och så kan man - för konkurrens - göra högskoleprovet.
    Högskoleprovet får man göra många ggr - 2 ggr varje år.

    Vänligen
    ANNA

    • : Tack så mycket, Anna! Nu förstår jag! Tusen tack!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • :

      Hej Anna! Vet du var kan man se reglerna för komvux utbildning i olika kommuner? Min kommun är Stockholm. Jag tänker på att inte gå på den sista provet inom SVA3, så får jag ”inte godkänd” och får möjlighet att göra om kursen i framtiden om det behövs, jag vill inte ha C betyg, men det är högst som jag kan få nu. Men min lärare säger att får man göra om kursen med ”inte godkänd” eller inte beror på kommunen. Vet du vad är reglerna för Stockholm kommunen? Tack snälla!

    • Anna : Några sådana regler finns inte. Komvux får - för varje år - en viss budget från politiker i kommunen; olika summa från år till år... och så prioriterar komvux utifrån principen "kortutbildade får plats före andra", detta enligt Vuxenutbildningsförordningen. Kortutbildade är det i första hand de som saknar grundskolebehörighet. ... Vi avråder från att avsiktligt försöka få F betyg. Detta kan bli till en Stor Nackdel för dig. Om läraren har underlag för att sätta godkänt betyg, kan du få E eller D betyg... och då är det "samma sak" för komvux. Man blir inte högre prioriterad med E betyg än med C betyg /för komvux är Godkänt betyg = Godkänt betyg/.
    • :

      Vad menar du med Stor Nackdel? Det var det rådet som jag fick från min lärare - att inte komma på sista examen så jag kan göra om kursen. Jag är mycket tveksam nu...

    • Daniel : Har läraren lovat dig att du får i så fall F-betyg? För att regeln är den att i fall läraren har "underlag för att sätta betyg" och det brukar läraren ha om den studernade har genomgått ca halva kursen... då måste läraren sätta det betyget som hen tror eleven har kunskaper motsvarande för... dvs i ditt fall kan det mycket väl bli E betyg eller t o m D betyg.
    • Daniel : Och även om du får F betyg, betyder det inte per automatik att du ska få gå om kursen. Läraren kan inte veta hur mycket pengar komvux får fär nästa år från politiker; läraren kan inte heller veta hur många och Vilka som kommer att söka till komvux just i din kommun; det är efter sista ansökningsdagen som fördelning av resurser sker. Blir det många som behöver läsa för Grundskolebehörighet /ex. SAS grund, svenska som andraspråk på grundskolenivå/ så blir det väldigt lite pengar kvar till gymnasiala kurser och i så fall kanske endast de som helt saknar gymnasial utbildning som kan få chans att läsa... det kan varken vi eller din lärare veta. Sedan känner vi till att komvux i olika kommuner inför "lokala regler", ex. är det vanligt att man efter F betyg får "förbud" mot att läsa samma kurs i minst 1 år. Komvux anser att personen inte har förutsättningar att klara ämnet... och kan pröva personen efter en "viss tid", vanligtvis ett år. Men även då kanske det inte finns pengar att köpa utbildning för dem som fick F-betyg. Det kan inte garanteras. Vi råder att göra sitt bästa och få så högt betyg man kan. Vi råder göra högskoleprovet. Sök också möjlighet att göra prövning (kostar 500 kr per kurs). Även om du ex. får B betyg, kan du genom Prövning få A betyg.
    • :

      Hej Daniel! Hon sa ”om du inte vill få C betyget kan du välja inte komma på sista exam, så sätter jag till dig F betyget så kan du göra om kursen”

    • Daniel : Det tolkar jag som att läraren "lovade dig" att du får F betyg. Men om du sedan får E betyg ändå? En "medbedömare" - en annan lärare - kan bli inblandad och dra slutsatsen att du har redan uppvisat kunskaper som räcker till godkänt betyg, E. Eller så kan din lärare bli sjukskriven och en annan lärare kommer att sätta betyg. Fråga din lärare om hon kan försäkra dig om F betyget. Sedan, även om du får F betyg, så är det inte läraren, utan komvux-budget som bestämmer vem som får studieplatser vid nästa antagnings-omgång. Dock stämmer det att man har något bättre chans att få plats på kursen om man tidigare fick F-betyg, än om man fick E betyg eller högre.
    • Daniel : Tar du studiemedel, måste du tänka extra-noga på att inte bli "ovän" med CSN. Du riskerar genom F-betyget att inte få studiemedel nästa gång du ansöker.
    Läs alla kommentarer
    Daniel SYV

    Hej,

    som lärare eller SYV kan man inte råda eleven att avsiktligt få lägre betyg än eleven har kunskaper till. Det är etiskt "förkastlingt" och är fel.
    Sedan är det också så att om alla som vill komma på attraktiva högskoleutbildningar fick möjlighet att få högsta betyg, skulle lottning /slumpen/ avgöra vem som kom in på läkarprogrammet och på arkitektutbildningar och andra attraktiva högskoleutbildningar.
    Sedan, förstår ju jag att "man är sig själv närmast" och vill uppnå sitt mål och komma in på en attraktiv utbildning (sin drömutbildning).
    Dock är det viktigt att tänka på följande: alla som kommer in på högskoleutbildningar blir inte "färdiga" och får inte examen. Avhopp sker. Och högskolelärare kan också "avråda" från utbildningen, när man ej hänger med.
    Nu vet vi inte nivå på dina kunskaper, men det är ändå viktigt att ha i åtanke att "bara för att man kom in på högskola" betyder inte att man per automatik kommer klara av utbildningen, få examen och få jobb.
    **************
    Du gör givetvis som du vill.
    Vi vet inte vad läraren sa till dig och varför.
    Läraren kan, enligt vår mening, lova dig att du kommer att få läsa om kursen; och ännu mindre - När du skulle få den möjligheten. Exempel: om du till jul 2018 får F betyg i SAS 3, är det mycket möjligt att du - som tidigast - kan få läsa den kursen på komvux under våren 2020 /"ett års - karens"... jag förklarade ovan.../.
    Det läraren "vinner" på att du ej gör Nationella provet är att hen slipper rätta ditt prov. Nu säger jag inte att det är därför hen rådde dig att utebli från provet... jag vet inte; jag var inte där och vet inte vad som sades.

    Allmänt gäller
    Elever bör göra sitt bästa i varje kurs och sträva efter så djupa kunskaper och så höga betyg som möjigt.
    Att skolka eller avsiktligt planer för lägre betyg - leder, som regel, till negativa följder.
    Ex. Studiemedel.. om du nu tar studiemedel, får du "minus" på kontot hos CSN.
    Nästa gång du söker studiemedel, kan du få avslag. CSN accepterar - så vitt vi vet max 200 F-poäng /totalt/ men man ska alltid få godkända betyg i minst hälften av de poäng som man fick studiemedel för "för den aktuella perioden".
    Tar du studiemedel?
    Har din läraren lovat dig att du får F betyg om du inte skriver slutprovet?
    Hälsningar
    Daniel SYV