Kalle
    Hej!

    Jag tänkte börja plugga lite högskolekurser på egen hand för att underlätta för mig vid framtida studier. Hur vanligt är det universiteten tillåter att man gör prövning likt gymnasieskolorna i sina kurser? Måste jag anmäla mig till kurserna via antagning.se först eller kan det funka att meddela professorn om att endast göra tentan? Jag är även intresserad om lärosätena kan tillgodoräkna de högskolepoäng som jag har prövats inom till att ingå i en examen.

    Givetvis vet jag att mina frågor kan få varierande svar beroende på lärosäte. Det jag är mest intresserad av är hur vanligt det är att lärosäten är OK med mina önskningar.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kalle,

    känner inte alls att sådant skulle vara möjligt. Alltså känner inte till några "prövningar i högskolekurser". Man ansöker om att få LÄSA högskolekurser och konkurrerar om plats. Om man kommer in så läser man kurser. De som inte klarar tentorna, kan få möjlighet till omtenta (det är i så fall den "prövningen" som kan bli aktuell, alltså om du läser en högskolekurs men inte klarar av tentan i slutet av kursen på första försöket).
    Om du hittar info som motsäger det jag svarar här nu, var god hör av dig!