Julia SYV på FrågaSYV

    Ja, man kan ha flera icke-godkända betyg (F) i samma kurs eller i motsvarande kurser men ej i samma examensbevis från gymnasiet eller från komvux. Exempel på motsvarande kurser är Matematik1a, 1b och 1c.
    Om man läser samma kurs flera gånger kan man få F varje gång i slutet av kursen, om man ej uppfyller kraven på kunskaper som motsvarar godkänt betyg (E). Detsamma gäller prövningar - man kan göra flera prövningar i samma kurs och få F varje gång. Det är inte antal gånger man läser en kurs eller antal prövningar i kursen som bestämmer vilket betyg man får utan de kunskaperna som man har och vilken bedömning som betygssättande lärare gör.

    Examensbevis från gymnasiet eller från komvux
    Vad gäller kurser som får ingå i samma examensbevis från gymnasiet eller från komvux, så får man inte i samma examensbevis ha samma kurs flera gångar, alltså endast en gång får samma eller en motsvarande kurs ingå. Exempel: en person läser på komvux mot examensbevis. Hen har 2250poäng betygsatta med godkända betyg (E och högre) men hen saknar "volymen" - kravet är 2400 betygsatta poäng. Den personen läser en kurs á 50poäng eller gör prövning i den kursen. Han har med det nu även 50p. betygsatta med F. Det går inte ta in samma kurs in i examensbevis flera ggr, utan endast en gång. Så, nu har personen i vårt exempel 2300 betygsatta poäng, av dem 50 p. som är betygsatta med F. Hen behöver skaffa sig ännu 100poäng med F eller högre betyg för uppnå volymen på 2400poäng (som är kravet för examensbevis från komvux).
    Övrigt som kanske kan vara bra för dig att veta:
    - om man har flera betyg i samma kurs gäller det högre betyget;
    men
    - ingenting i dokumentet Examensbevis får ändras (i så fall skickar man examensbeviset + de nya betygen, om man söker till en eftergymnasial utbildning).