Diana
    Hej jag undrar om man kan få matte 3 på estet linje i ex tredje året. Om inte är det försent att byta linje efter ca 4 till 5 månader ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Diana,
    på Estetiska programmet får man läsa Matematik 2b och 3b som Programfördjupande kurser. Skolorna brukar erbjuda det, men det ingår inte i skolans skyldighet. Du måste fråga på din skola om det blir möjligt att välja Matematik 3b.
    Ang. byta program - är det en fråga till rektor på det programmet dit du vill byta. Det är enklare i så fall att byta till samma program men på en annan skola: t.ex. om den andra skolan er dig möjlighet att läsa Matematik 3b.
    Flera alternativ är:
    -att du bedriver självstudier och det finns en bra hemsida www.matteboken.se där alla mattekurser finns upplagda för självstudier. När du väl kan innehållet i Matte 3, kan du göra prövning. Kan kosta 500 kr. om man gör på prövningsenheten. Du kan kanske göra prövning gratis på din skola. Det måste du också fråga på skolan;
    - att du läser Matte 3b på komvux efter gymnasiet.
    Önskar dig stort lycka till!
    Bästa hälsningar
    Anna SYV