Elev

    Hej, jag går snart ut omsorgsprogrammet. Men mina meriter ser inte jättebra ut, kommer jag kunna läsa typ psykiatri 2 och rättspsykiatri på komvux för att kunna höja meritvärdet. Alltså kan jag läsa ämnen på komvux för att höja mitt meritvärde?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du får ut Examensbevis i slutet av år3 på gymnasiet, då kommer inte kurserna i psykiatri eller rättspsykiatri på gymnasienivå påverka ditt meritvärde. Gymnasiala kurser som ligger utanför examensbevisets 2500poäng (som ingår som Vanliga kurser i examensbevis från gymnasiet) påverkar meritvärde endast i 2 fall: om en kurs krävs för särskild behörighet till det universitetsutbildningen som man söker till eller om kursen ger meritpoäng. Kurserna inom psykiatri ger inte meritpoäng och jag känner inte till någon universitetsutbildning där de kurserna skulle krävas för särskild behörighet.
    Om kraven för examensbevis var god se gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen - ingenting i dokumentet Examensbevis kan ändras.
    Om du, däremot, får ut studiebevis (det får du om du ej uppnår kraven för examensbevis) då gör du planering på komvux mot examensbevis. I examensbevis från komvux kan nya kurser ingå, som du ännu ej läst. OBS! betyget i idrott-och-hälsa1 får ej ingå i examensbevis från komvux; vilka andra kurser som ska ingå får du diskutera med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Jag vill också påminna om att eftergymnasiala utbildningar finns även i andra skolformer än högskola-universitet. Titta bl.a på yrkeshögskoleutbildningar och tänk på att betygen kommer i så fall spela endast "viss" roll men inte avgörande roll. Vid antagning till yrkeshögskola spelar mycket annat in än hur höga betyg från gymnasiet man har, t.ex kan tester/intervjuer genomföras och hur motiverad man är (hur man förklarar varför man vill läsa just den utbildningen) kan också spela stor roll. Titta gärna på några exempel på YH-utbildningar:
    yhguiden.se/utbildning/campus-nynashamn/behandlingspedagog
    yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/tandskoterska
    yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/instrument-och-steriltekniker
    yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/tandskoterska
    yhguiden.se/utbildning/kompetensutvecklingsinstitutet/specialistunderskoterska-psykiatri
    yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/medicinsk-sekreterare
    yhguiden.se/utbildning/campus-varnamo/stodpedagog
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/hud-och-spaterapeut

    Studie- och yrkesvägledare