Elev

    Hej! Jag går nu i mitt tredje år på gymnasiet. Jag har förmodligen tänkt att söka till psykologprogrammet i Göteborgs universitet och har en nuvarande merit på 20,91, vilket må verka högt, men tyvärr inte riktigt högt så att jag kan söka dit. Jag har tidigare fått B i både matte 1b och 2b samt svenska 2 och Kommunikation. Jag anar om att jag inte kommer att lyckas att få högre betyg än B på svenska 3 och undrar om det är så att jag lyckas läsa om svenska 3 och matte 2b på A nivå i komvux, kan jag även höja mitt betyg i respektive föregående kurs, för att på så sätt även höja min merit? Det är nämligen så att jag har fått göra prövning i åk1 på spanska 4 och fick A på det, därmed fick jag även samma betyg på spanska 3. Går det att göra samma sak med svenska 3 och matte 2b? Tack på förhand.

    • Mikael : Tips nr ett: gör Högskoleprovet!;)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Så länge du är elev på gymnasiet får du göra prövningar endast på din egen gymnasieskola och endast om du läste en kurs och fick F eller om kursen är inskriven i din studieplan men undervisning i den kursen ej kunde erbjudas.
    Efter gymnasiet får du göra prövningar i hela Sverige men det är svårt att hitta lediga tider att anmäla sig och du kommer behöva göra prövningar kurs för kurs, alltså om du vill ha högre betyg i matte 1 och 2 då behöver du göra två prövningar- en prövning i matte1 och ännu en prövning i matte 2. obs! Du kan ersätta mattekutserna med matte 1a och 2a. Det är lättare att få högre betyg i a-spåret i ämnet matematik. Vad gäller svenska så behöver du göra prövningar i just exakt de kurserna som kommer finnas i ditt examensbevis: om det är svenska eller Svenska som Andraspråk spelar roll. Tips! Om du nu läser svenska 3, se om du kan byta till svenska som andraspråk 3; för behörighet till universitetet spelar ingen roll om betyget är i svenska eller i svenska som andraspråk.