p
    Hej!
    Jag har fattat lite för sent att jag trivs ej i min nuvarande skola och har mått dåligt ända sen jag börja här. Nu undrar jag om det går att gå om ettan (samma linje)? Har en månad kvar och vill helst hoppa av. Har läst era svar innan där ni skrivit att man helst ska inte göra det men mår så dåligt av det och vill verkligen inte vara i en sån situation även om det finns risk att jag inte kommer in (dock så har jag väldigt hög merit). Undrar också om det går att gå om 1:an även om betygen sätts? Kommer det skapa några problem?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej K,
    vi råder söka till år1 via gymnasieantagningen och det måste du göra senast sista dagen i omvalsperioden. Om du kan få godkända betyg i år1, kan du bli uppflyttad till år2 (efter det att du kommer in i år1 på en annan skola). Om du är under 18 år, är det mycket som dina vårdnadshavare bestämmer, så du måste innan du hoppar av gymnasiet prata med dina vårdnadshavare. Hur man mår är viktigt. Men även andra saker kan också vara viktiga, t.ex ekonomin. Om du hoppar av gymnasiet förlorar du rätten till studiehjälpen från CSN. Beroende på din familjs ekonomiska situationen, kan även den relativt liten summa spela stor roll.
    Prata med kurator på din skola. Andra personer som kan och bör hjälpa dig är SYV-en på din skola, din klasslärare/mentor och skolsköterska kan förmedla kontakt till skolpsykologen.