Lea
    Hej, om man inte har klarat vissa kurser och väljer att ta de på komvux, kan man då inte få högre än E på prövningar? Och om man vill läsa upp sina betyg tex få ett C till A, kan man göra det på komvux eller är det endast till för F-prövningar?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Lea,

    man bör få det betyget som motsvarar nivån på kunkaperna vid tidpunkten då betyget sätts.

    På prövningar får man ha alla betyg, upp till A-betyget, och det, helt, oavsett om man hade betyg i kursen förut, och i så fall Vilket betyg man hade (man behöver inte ha fått betyg i kuren förut, för att kunna göra prövning i kursen).

    ******
    Angående "läsa upp" betyg från t.ex C till A - på komvux, så är det inte förbjudet att SÖKA, men att bli antagen handlar om hur mycket pengar komvux i en viss kommun har och vilka andra som söker ... Komvux är tvungen att prioritera personer med kort tidigare utbildning. Pengarna för att köpa utbildningsplatser till dem som redan har godkända betyg - räcker oftast inte. Då blir man hänvisad till Högskoleprovet eller till att försöka hitta var man kan göra Prövning.

    Hälsningar
    D: