Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia, det är arbetsgivaren som bestämmer vem som får jobbet.
    Jag kan inte veta om en arbetsgivare vill anställa just dig men jag tror att chanserna är stora att få jobb även om man inte får ut Gymnasieexamen. I alla fall ett vikariat eller deltid eller timanställning vid behov kan man säker få utan Gymnasieexamen.
    En bra väg in i arbetslivet är att söka Sommarjobb /som man absolut kan få med ett Studieintyg/ och sedan, om man trivs och arbetsgivaren tycker att man gör ett bra jobb, får man hoppa in vid behov och på sikt har goda chanser att få en mer varaktig anställning.
    Sedan är det också så att det finns personer, som tycker att det passar de bättre att inte söka en fast anställning utan de är med i olika vikariepooler och listor, blir uppringda vid behov och kan då jobba kortare tider på många olika arbetsplatser: fördelar i detta är att man får erfarenhet från många olika ställen, man lär känna många olika kollegor och kan i viss mån välja när man vill arbeta: kan tacka ja eller nej till vissa erbjudanden.
    Nackdelen är att man inte vet hur mycket man tjänar i månaden, då man jobbar olika mycket varje månad.
    Så kort svar på din fråga är: det finns inga garantier men prognosen är god att få jobb med ett Studieintyg från VO.

    Hälsningar
    Mikael SYV