Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    lagarna är inte identiska i olika länder. "Arbeta" med någonting kan man säker göra utomlands med juristexamen från Sverige, men jag tvivlar på att det går att arbeta som advokat, åklagare eller domare (eller så kommer omfattande kompletteringar krävas - om det nu blir möjligt att föra de kompletteringar; kan bero på vilket land det gäller).
    Vill man arbeta inom Domstolsyrken rekommenderas det skaffa sig eftergymnasial utbildning i det landet där man vill arbeta.
    Vill man arbeta med "juridik" i olika länder, kanske är det då bättre att satsa på utbildningar inom "internationell rätt". För vilka utbildningar inom det område som finns på svenska lärosäten - var god se studera.nu/jamfor-utbildning/?q=internationell-rätt