Hasina

    Hej, jag ät intresserad av "data-och systemvetenskapligt kandidatprogram". Men jag har några frågor 1. Hur ser det ur om man är inte bra på matte? Hur svårt kan det var att klara av programmet? Jag har lite svårt för matte. 2. Måste man läsa 2 år ytterligare för masterexamen för att få jobb eller kan man få jobb direkt efter tre år. 3.Är undervisningen på engelska eller svenska? Måste man kunna alla begrepp både på svenska och engelska? 4. Sist undrar jag vad är skillnaden mellan den här programmen och datavetenskap programmen./Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    när man säger "inte bra på matte" kan man mena många olika saker: från att inte klarade av att få godkänt betyg på grundskolan till att har B men inte A i matte specialisering på gymnasiet. Man kan också mena att man behöver lägger mer tid på matte än på andra ämnen för att uppnå lika höga betyg eller att man tycker att matte är lätt men tråkigt, t.exempel... alltså kan man mena många olika saker.
    Om du inte är behörig till ett högskoleprogram, kommer du inte in - för att högskola tar inte in obehöriga. Om du är behörig och gjort ansökan - kommer du delta i konkurrensen. I fall du blir antagen, då har du en viss chans att klara av programmet. Sedan beror det mycket på dig - hur mycket motivation du har och om du är beredd att kämpa om det skulle "ta emot".

    IT-DATA branschen är under snabb utveckling. Vilka jobb som kommer att finnas om 3 år kanske är det ingen som riktigt vet idag. Nya yrken*** tillkommer också. Du ska kanske jobba inom ett yrke som idag ännu inte finns.

    Tips! läs all info på utbildningens egen hemsida och vänd dig med frågorna till personal som jobbar på just den utbildningen, för att det är de som är experter på sitt område/sin utbildning.

    ang.svenska & engelska inom it/data
    Arbetsspråk inom IT(data) är oftast engelska. Men om man går utbilnding i Sverige eller om man jobbar i Sverige - så brukar man använda både svenska och engelska (kanske lika mycket av varje språk); det är definitivt ingen nackdel att kunna alla termer på båda språken.

    ang. behöva läsa ännu två år på masterprogrammet...
    Det går att göra så här: söka jobb efter kandidatprogrammet och samtidigt söka till masterprogrammet. Skulle det bli så att du både får jobb och plats på masterprogrammet, kan du välja sen vad du vill göra.

    Du får också gärna kika på yrkeshögskoleutbildningar - hela utbudet finns på www.yhguiden.se och några exempel, se länkarna nedan:
    jensen-yrkeshogskola/cloudutvecklare-aws-jensen-gbg
    teknikhogskolan/agil-projektledare-teknikhogskolan-karlstad-distans
    campus-varnamo/webbutvecklare-net-distans

    Vänligen
    Julia
    P.S: exempel på de så kallade "nya yrken":
    framtid.se/yrke/it-molnspecialist
    framtid.se/yrke/vr-utvecklare