Mimmi
    Hej,
    Jag tänkte söka till läkarprogrammet under våren! Jag har hört att om två personer söker med betyg och snittar samma poäng ex 21.5p kommer då universiteten att kolla på högskoleprovets merit och jämföra vem som har högre och välja utifrån det.

    Men jag undrar då. Om en person söker med 21,3p och har högre snitt på högskoleprov och en annan med 21,5p och har lägre på högskoleprovet, bör inte de välja den med 21,5p?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Ja, Mimmi, du har rätt. Om en person söker med 21,3p och har högre snitt på högskoleprov och en annan med 21,5p och har lägre resultat på högskoleprovet, antas i Betygsgruppen hen med 21,5p.
    Men samtidigt i HP-urvalsgruppen kan den andra personen komma in, pga hen har högre resultat på HP.
    Vänligen
    Julia syv