Hej Alexander,

    är det 1,2 på högskoleprovet eller är det 12 i meritvärde?
    Jag förstår inte vad du menar med 1,2 poäng.
    Förklara gärna.

    Annars gäller:
    alla BEHÖRIGA sökande deltar i konkurrensen.
    Exakt hur höga betyg eller hur högt resulat på högskoleprovet som ger plats på en högskoleutbildning vet man inte på förhand.
    Har man lågt meritvärde, kan man ofta komma in på rätt många olika lärarprogram... tråkigt nog.
    Bästa hälsningar

    ANNA

    Kika gärna på www.gymnasieguiden.se/informeras/merit
    Du behöver inte själv räkna på dina gymnasiala betyg.

    Det gör Antagning.se
    Det går bra att göra ansökningar till de utbildningar som man är intresserad av. Sedan om man kommer in eller inte - avgörs i konkurrensen.
    Förutom högskoleutbildningar finns även andra studieformer, ex. yrkeshögskola.

    • : Okej, jag ska vara ärlig. Jag vet inte hur man räknar ut merit värdet men jag vet att jag har 11,90 i Jämförelsetal.
    • Anna : Jämförelsetal + Meritpoängen /om man har några/ = Meritvärde
    • : Vad är merit poäng? Förlåt att jag frågar så mycket
    • Anna : Meritpoängen är EXTRAPOÄNGEN - kika gärna på https://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    • Anna : Har du eller kommer du att få EXAMENSBEVIS? i så fall är det endast engelska 7, moderna språk 3 och 4 och Högre kurser i matte, som kan ge dig Meritpoäng.
    • : Då har jag 1.25 i meritvärde. Finns det något jag kan gå på universitet då?
    • Mikael : Med examensbevis kan du inte ha 1.25 i merit. Du kan ha 1.0 eller 1.5 men inte mitt emellan ...:)
    • Mikael : Sök alla de utbildningar som du är intresserad av och du får sedan svar om du blir antagen eller om du har för låga betyg för att komma in. Vi på Fråga SYV kan inte veta vilka betyg alla andra kommer att få som kommer att söka samma utb., som du söker och om du vinner över dem i konkurrensen ... Lycka till!
    Läs alla kommentarer