Student
    Hejsan jag tänkte söka vidare t yrkes nu t hösten, men hos vissa högskolor kan man inte komplettera betygen i juni utan jag måste skicka in dom innan april eller maj. Jag får min gymnasium exam nu till juni. Va kan man göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    till svenska högskole-universitetsutbildningar blir sista kompletteringsdag den 21 juni 2022, se information på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum.
    Yrkeshögskoleutbildningar (se utbud på www.yhguiden.se) kan sätta egna datum för sista ansökningsdag och sista dag för komplettering av sin ansökan - olika datum för olika utbildningar. Du kan alltid ansöka om ett undantag - be att få komplettera senare. Saken är dock den att yrkeshögskoleutbildningar kan kräva viss arbetslivserfarenhet och de prioriterar nästan alltid sökande med några års arbetslivserfarenhet; det är inte så ofta att man kommer in på en yrkeshögskoleutbildning direkt efter gymnasiet, men du kan som sagt begära (be om ett undantag) att få lov att komplettera senare, när du kan komplettera. Kontakta den aktuella utbildningen för mer information. Om du får svar att du inte kan komplettera senare, då får du söka till nästa ansökningsomgång i så fall.
    Har du tur blir det många avhopp och då kan man söka senare och också komplettera senare (men det beror helt på hur många som har sökt, hur många av sökande som bedömdes som behöriga och hur många antagna som tackade Nej till erbjuden utbildningsplats).
    Vi råder att söka många olika utbildningar och också söka jobb samtidigt.
    Lycka till!