Nellie
    Kan man bara gå enskilt stylist eller hudterapeut? Kan man inte komplettera något ämne så att man går både stylist linje och hudterapeut?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, i Stockholm finns det tre gymnasium som har stylist och ett som har hudvård som inriktningar på Hantverksprogrammet. Det är Plusgymnasiet, Praktiska i Nacka och Realgymnasiet.

    På Plusgymnasiet kan du välja att enbart läsa hudvård och efter gymnasiet kan du genomföra ett prov och bli hud- och spa - certifierad - du får alltså en yrkesexamen inom just hud och spa. Du kan även välja att bara läsa mot Stylist. Det kan du även göra på de andra två gymnasierna.

    Sök upp deras hemsidor och se vad som skulle passa dig bäst. /Lena, Syv
    ..OJ, det var många frågor på en gång, ska försöka dela upp dom och svara så gott det går;

    1.Förstår inte vad du menade. hudvård, hudterapuet och hud&spa är väll samma?

    Svar; I mitt svar till dig använde jag de benämningar som skolorna gjorde på sina utbildningar - hudvård, hudterapeut, hud och spa är såklart olika namn på samma sak. Hudterapeut utbildar man sig dock inte i inom gymnasiet - det är en Yrkeshögskoleutbildning. Du kan läsa mer om en sådan utbildning här http://www.yhhs.se/

    2. Om jag skulle gå t.ex ekonomi hur skulle jag ta mig vidare efter gymnasiet för att plugga vidare inom både stylist och hud&spa?

    Svar; Eftersom dessa utbildningar ofta är utbildningar som kostar pengar om du vill söka efter gymnasiet så kan du nog gå vilket gymnasieprogram helst. Kravet kan vara att du gått ut gymnasiet.

    3. På ett ungefär hur mycket kostar det? och hur många år skulle jag behöva plugga?

    Svar; Via dessa länkar kanske du kan hitta olika utbildningar och jämföra priser.

    http://www.studentum.se/frisoer_stylist___52__.html och här http://www.studentum.se/massage-spa-hudvard-utbildningar

    4. Om man vill plugga vidare till mäklare efter hur mycket skulle jag behöva plugga om jag gått ekonomi linjen

    Svar; Mäklarutbildningar är ca tre år på högskolan.

    5. Hur stor skillnad skulle det vara om jag gått stylist eller hud&spa?

    Svar; Hur långa Stylist och Hudvårdsutbildningar är kan nog variera - dock kan dom nog vara kortare än en mäklarutbildning.

    /Lena, Syv
    • : Så det finns inget gymnasium som man kan välja både hud&spa och stylist under dom 3 åren på gymnasiet? Förstår inte vad du menade. hudvård, hudterapuet och hud&spa är väll samma? Om jag skulle gå t.ex ekonomi hur skulle jag ta mig vidare efter gymnasiet för att plugga vidare inom både stylist och hud&spa? På ett ungefär hur mycket kostar det? och hur många år skulle jag behöva plugga? om man vill plugga vidare till mäklare efter hur mycket skulle jag behöva plugga om jag gått ekonomi linjen och hur stor skillnad skulle det vara om jag gått stylist eller hud&spa?