Anonym1

    Hej! Har en del funderingar som gäller (komplettering av betyg, och gymnasieexamen). Det är så här att att jag jag tidigare inte varit godkänd i matte 2b under gymnasiet. Läste upp några ämnen på komvux, (förutom matte 2), då jag tyckte att jag inte behövde det, och att det räckte med matte 1.. Så fick alltså en gymnasieexamen (utan matte 2) dessvärre. Men nu några år efter det, så insåg jag ändå att jag behövde betyg i matte 2, då det finns fler möjligheter till utbildningar som jag vill läsa. Pluggade upp betyget nyligen, och fick (äntligen) godkänt i matte 2(a). Jag undrar nu vad som gäller, finns det möjlighet att lägga till/komplettera betyget i sin gymnasieexamen (i efterhand)? Då man dels behöver det betyget för att kunna läsa eller komma in på olika program, exvis som socionom eller sjuksköterska utbildningen. (Samt för eventuella jobb osv. Skulle gärna vilja ha det i mitt betyg (om det går?). Hur går man tillväga isåfall? Tack på förhand.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i examensbeviset får ingenring ändras. Du skickar, laddar upp eller visar ditt examensbevis + betyget i matematik 2a på ett separat dokument (utdrag från betygskatalogen). Du kan fråga komvux eller skolverket och få det bekräftat, alltså att jag ger dig rätt svar på din fråga.

    Studie- och yrkesvägledare