Andreas
    Hej!

    Jag tog studenten nyligen och jag läste naturvetenskapsprogrammet. Jag läste tyska 3 och valde till Engelska 7 merit kursen. Detta gör ju mig behörig till 1.5 meritpoäng. Något jag ångrar nu i efterhand är att jag inte läste tyska 4 eftersom att det hade gett mig 2.5 i meritpoäng. Är det möjligt nu i efter hand att läsa tyska 4 så att jag får 2.5 merit poäng?

    Mvh
    Andreas

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Andreas,

    ja, du får + 1.0 meritpoäng för godkänt betyg i tyska 4 /moderna språk4/, men högre betyg än E ger dig mer höjning av det totala meritvärdet, därför att betyget i meritpoängsgivande kurser kommer även räknas in i ditt jämförelsetal. Försök därför få så högt betyg du kan i tyska 4.
    Om meritpoäng för dig med examensbevis var god läs på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    • : Så om jag läser moderna språk 4 på komvux och klarar kursen, kommer jag då behöva göra/ lägga till något när jag sen ska söka högskola? Eller kommer jag ha mina +2.5 automatisk inlagda efter att jag avklarat krusen?
    • Julia :

      Allt fler skolor rapporterar till UHR, universitets- & högskolerådet, eller BEDA (betygsdatabasen) direkt - men du ska behöva kontrollera att även betyg i den kompletterande kursen "dyker upp" när du loggar in på "mina sidor" på Antagning.se - om det betyget ej dyker upp där, behöver du i så fall själv ladda upp det.

    • Julia : Med det Högre meritvärde, som du får efter kompletteringen, kommer du prövas i BII, kompletterings-urvalsgruppen.
    • : Okej tack så mycket Julia för förklaringen! Dock är jag inte jätte insatt men jag önskar att bli, vad är skillnaden mellan BI och BII? Jag har sätt på tidigare antagningar att BI och BII har haft olika antagnings poäng och i många fall så har BII haft en lägre poäng än BI.
    • Julia : BI är detsamma som DIREKTGRUPPEN (sökande som är behöriga utan kompletteringar); BII är KOMPLETTERINGSGRUPPEN (sökande som antingen inte är behöriga utan kompletteringar; eller de som även prövas i BI samtidigt men som genom komplettering höjde sitt meritvärde och prövas då även i BII).
    • Julia : Utbildningsplatserna fördelas på förhand - utifrån antal sökande i varje grupp, utan att man tittat på hur högt meritvärde de har; sedan kan det visa sig att de som prövas i Kompletteringsgruppen (BII) har lättare att komma in, men ofta är det i DIREKTGRUPPEN (BI) som det blir lättare att komma in, men det kan man inte veta på förhand. Fördelaktigt att kunna prövas i så många olika urvalsgrupper samtidigt, som möjligt.
    Läs alla kommentarer