A

    Hej! Jag går andra året på mora gymnasium och läser Natur, samt något som heter kommunikationsprofilen. Förra året hade vi en syv som sa att jag kunde ansöka om att få utöka min kurs för att få läsa alla meritgivande kurser, vilket jag har gjort (skolan erbjuder spanska 3+4, matte 5+ spec, samt engelska 7). Jag har läst spanska 3 och läser nu spanska 4, samt tentar av engelska 6. Jag är medveten om att jag inte kommer att få fler meritpoäng än 2.5, utan jag läser dem för att höja mina poäng, då jag inte har fått alla A förra året och vill komma in på en bra linje med troligtvis hög konkurrens efter gymnasiet. Nu har vi dock fått en ny syv som påstår att detta inte är möjligt, och att jag endast kommer att få läsa matte 5 då det är obligatoriskt för programmet?? Hon säger att det inte kommer att vara möjligt för oss i klassen som har en profil att välja någon mer meritgivande kurs, vilket innebär att de bara motsäger varandra. Är väldigt förvirrad, och är mycket tacksam för svar!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Arianne,

    om du får godkända betyg i moderna språk 3, 4 och i matte 5 - får du på så sätt max i merit. Det går inte att få fler meritpoäng. På så sätt behöver du inte läsa engelska 7.

    Det är tyvärr inte elevens rättighet att läsa kurser för meritpoäng över huvudet taget. Det är en möjlighet som ibland finns, och ibland - tyvärr inte.

    Ibland kan "schemat-läggning" se ut så att du har dina obligatoriska kurser samtidigt som andra kurser, som du vill (men inte absolut behöver läsa) går. Obligatoriska kurser kan man inte välja bort. då blir det så att du måste gå på de obligatoriska kurser och kan inte samtidigt gå på lektioner i andra kurser (för det går ju inte att klona sig :) .

    En "profil" - det är då din skola som valde åt er, elever, på förhand vilka valbara kurser ni ska läsa; lagt dem i en profil och när ni söker utbildning med den profilen, då har ni på förhand valt de kurser som ingår i profilen. Profiler är inte bestämda centralt, utan det är varje skola som bestämmer själva. Det finns för- och nackdelar med "profiler".
    Fördelen är att du på förhand vet vilka valbara kurser du får läsa; nackdelen är att du kan inte själv välja kurserna, då skolan har redan på förhand valt åt dig.

    Meritpoängen är inte obligatoriska och det som är viktigt är att få så högt meritvärde som möjligt. Meritvärde är summan av Jämförelsetalet och Meritpoängen. Det ser ut som att du kommer att även utan eng 7 få max i merit. Mer merit får du ju ändå inte. Då bör du försöka få så höga betyg i alla kurser du läser i stället. Fler kurser behöver inte nödvändigtvis ge dig högre meritvärde. Det är många gg bättre att läsa så få kurser som möjligt men försöka få så höga betyg i dem som möjligt - i stället.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till med dina studier!

    L.

    Liselotte