Diana
    Hej!

    Jag undrar om jag kan läsa andra kurser istället för dessa på komvux, jag vill få ett gymnasieexamen och bli behörig till sjuksköterskeprogrammet. Kurserna för att bli behörig till sjuksköterskeprogrammet har jag fixat men nu behöver jag gymnasiepoängen och fixa mina F. Jag har inte klarat kurserna; hållbar politik, internationella relationer, internationell ekonomi, filosofi och psykologi på gymnasiet och går ekonomi juridik programmet, kan jag byta dessa kurser mot andra kurser på komvux?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Diana,

    på komvux gör man en detaljerad studieplanering mot Examensbevis  med en SYV- Planering av Examensbeviset.
    Vilka kurser du kan läsa på komvux beror även på vad komvux i din kommun kan erbjuda. Det är begränsat antal valmöjligheter som komvux har. Vid planeringen av examensbeviset på komuvx tar man hänsyn till dina önskemål men måste också ta hänsyn till vad som är möjligt att läsa på just "din komvux", vilka kurser som kommer att starta och vilka av dem som du kommer in på. Det är många som söker läsa på komvux och alla får inte plats.

    Annars så är det så att de kurser/ämnen du nämner i din fråga är inte obligatoriska för examensbevis från komvux. Jag har därför stora förhoppningar om att du inte ska behöva läsa dem, utan kan läsa andra kurser i stället.

    Rent praktiskt så gör man så här: man ser på hemsidan /den kommunen där man är folkbokförd/ - om Komvux har Drop-in tider eller om man måste boka tid på förhand. Man tar sedan med sig alla de betyg man redan har och skriver ner sina önskemål - vad man vill läsa för kurser. Sedan gör man planering tillsammans med SYV på komvux och sedan försöker följa den planeringen så gott et går.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA