Milla SYV på FrågaSYV

    hej Gadil!

    Det är i princip möjligt att läsa Moderna språk (arabiska) och för steg 3 och 4 får man Meritpoäng. Dock krävs det att lärare finns som kan sätta betyg i Moderna språk (arabiska) och det är en ennan behörighet än för Modersmål (arabiska) för att Modersmål och Moderna språk är, enligt Skolverket, två olika ämnen.

    Om skola har möjlighet att erbjuda Moderna språk (arabiska) 3 och du läser den kurser och får godkänt betyg, får du 0.5 i merit. Om du sedan läser Moderna språk (arabiska) 4 och får godkänt betyg i den kursen, får du 1.0 i merit för det.

    Ang. om den gymnasieskola som du går på har eller inte har möjighet att erbjuda läsa Moderna språk (arabiska) kan vi på Fråga SYV inte ha någon uppfattning om. Det måste du fråga på skolan.

    Bästa hälsningar

    och lycka till med dina studier!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare