Ellinor
    Hej!
    Jag läser för en gymnasieexamen inom humanistiska programmet på komvux. Jag vill hemskt gärna läsa privatjuridik, men är osäker på om det går eftersom den kursen inte finns inom de kurser man kan välja för Humanistiska programmet.
    Kan jag läsa privatjuridik ändå om det faller under mina valfria gymnasiala kurser om högst 650 poäng?
    Tack på förhand :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellinor; ja, det tycker jag du kan göra: läsa privatjuridik (om den kursen erbjuds på komvux i din kommun). Det är friare regler kring vilka kurser som får ingå i examensbevis från komvux. det är rätt många "fria"-kurser (vilka som helst kurser) som får ingå... men säkrast är det att prata med SYV på komvux; det är ju rektor på komvux i din kommun som egentligen bestämmer. Hen skriver under ditt examensbevis och med det försäkrar om att alla regler har följts. Planering mot examensbevis brukar vara delegerad till SYV. Prata med SYV på komvux, är mitt råd.
    Vänligen
    ANNA