may

    Hej, jag har läst natursam på gymnasiet . natursam hade geografi 1 och jag blev underkänd i det . nu undrar jag om jag kan ta moderna språk istället för geografi med tanke på att jag går i natursam linje?(Obs! jag vill ansöka den här kursen( moderna språk) på komvux.)

    • Milla : Det är jätteviktigt att veta om du fick Examensbevis eller studiebevis när du gick ut gymnasiet. Svar på din fråga avgörs av den informationen.
    • may : Nej jag fick inte godkänd betyg på gymnasiearbete och sva3 .jag har fått bara studiebevis( alltså betyg som jag fått från kurser)
    • Milla :

      Eftersom du inte fick examensbevis utan fick ett studiebevis från gymnasiet kan du göra en ny studieplanering med SYVkomvux i den kommunen där du är folkbokförd. Geografi är inte ett obligatoriskt ämne på komvux, så du kan läsa andra kurser i stället. Godkänt betyg i komvuxarbete behöver du få - för att uppfylla kraven för examensbevis. Vad gäller svenska som andraspråk 3 så är det nödvändigt att få godkänt betyg om du vill få ut högskoleförberedande examensbevis. Ett annat alternativ är om du kommer in på ett yrkes-paket (YRKESUTBILDNING) på komvux och i så fall kan du ta ut examensbevis (yrkesexamen) utan något betyg i svenska 3 eller sva3. Men du blir i så fall inte behörig till högskola-universitet, men du kan komma in på andra utbildningar t.ex inom yrkeshögskola. Att komma in på en yrkeshögskoleutbildning kan du redan nu utan att läsa på komvux (finns i alla fall en chans) - detta för att yrkeshögskola inte nödvändigtvis kräver fullständiga gymnasiala betyg. Du får gärna kika på utbud av utbildningar på www.yhguiden.se

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Det är jätteviktigt att veta om du fick Examensbevis eller studiebevis när du gick ut gymnasiet. Svar på din fråga avgörs av den informationen. Om du fick examensbevis då måste du få högre betyg i samma kurser som ingår i ditt examensbevis men om du fick studiebevis gör du en ny planering, på komvux, och i den nya planeringen behöver inte kursen Geografi1 eller ngn annan kurs i ämnet geografi ingå.

    Studie- och yrkesvägledare