Hannah

    Hejsan, jag läste Vård och Omsorg men fick inte godkänt på mitt gymnasiearbete. Finns det någon möjlighet för mig att läsa ett gymnasiearbete i ett annat program för att få examensbeviset och möjlighet för fortsatta studier på högskola och universitet? Jag vill helst inte behöva gå igenom APL igen inom vården igen. Dessutom så har jag inga planer på att utöka mina studier inom vården.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Hannah, gymnasiearbetets tema måste stämma överens med utbildningens inriktning - därför går det inte ta in GA med temat som inte har med vården att göra i examensbevis från VO. Vilka teman som passar är upp till handledare för kursen GA att svara på. Du kan också prata med SYV-en på den skola där du vill ta ut examensbevis. Ytterst är det rektorn på skolan som är ansvarig.
    Vilka planer för eftergymnasiala studier eller jobb som du har, kommer i detta fallet inte spela roll, för att i fall man tar ut examensbevis från VO, så måste temat stämma överens med vad innehåll i programmet är, alltså "vård och omsorg" på något sätt.

    Om du vill ta ut examensbevis från ett annat program, måste du uppfylla kraven för examensbevis inom det programmet. Kanske kan du på komvux göra planering mot examensbevis från ett högskoleförberedande program eller från HA.