Alde

    Jag undrar om jag kommer kunna få 2,5 i meritpoäng genom att läsa engelska 7 på komvux. För tillfället har jag 2 i meritpoäng (matte 2b och moderna språk 3 och 4 från gymnasiet). Kommer jag kunna plussa på 2,5 i meritpoäng på mitt meritvärde då? ...för att kunna komma in på psykologprogrammet där meriten från matte 2b inte räknas...

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alde!
    godkänt betyg i eng7 ger + 1.0 meritpoäng. Psykologprogrammet kräver godkänt betyg i matte2, därför får du inte meritpoäng för matte2, när du söker till psykologprogrammet. Du får meritpoängen från moderna språk 3 och 4 (sammanlagt 1.5 meritpoäng) och 1.0 för eng7. Sammanlagt blir det i så fall max som man kan få som meritpoängen, alltså 2.5. Läs gärna en sammanfattning kring meritpoäng på gymnasieGuiden.se/merit