safaa
    Hej!
    Jag går på gymnasiet åk1, och jag fyller 20 i sommar ( har varit i Sverige i 2 år och därför är jag äldre). I min skola finns det inte kursen franska 2. Så jag undrar om jag kan läsa denna kurs i komvux? Jag vill få alla meritpoäng och kan inte göra det under gymnasitid i min skola.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Safaa,

    du kan inte ta in kurser som är lästa på komvux in i Examensbevis från ungdomsgymnasieskola. Som regel, kan man inte läsa på gymnasiet och på komvux samtidigt. Om komvux i din kommun kan göra undantag - fråga dem... jag tror inte de tar in dig.

    Det finns ett annat "problem" också  att om du läser på heltid på gymnasiet plus läser ännu mer... riskerar man att överanstränga sig och även att få lägre betyg än man annars skulle kunna få.

    Ang. Franska 2 - den kursen ger ju inte meritpoäng. Det är Moderna språk 3 och 4 som ger meritpoäng.

    Jag undrar också om du skulle kunna läsa eller tenta av (göra prövningar) i ditt modersmål som modernt språk - steg 3 och 4 - och om du fick godkända betyg, får du i så fall 1.5 i merit för det. De resterande 1.0 i merit kan du få för engelska 7 eller för högre kurser i matematik.

    Reglerna om meritpoäng ser du på GymnasieGuiden.se>>

    hoppas mitt svar hjälper dig!

    Peter syv