Simfim

    Hej! Jag går trean på gymnasiet och vill plugga till jurist direkt efter gymnasiet. Men jag saknar historia 1a2 då jag redan har läst historia 1a1. Jag vet att det är en 50 poängs kurs. Min fråga är om det är möjligt att läsa upp den kursen vid slutet av min gymnasie tid parallellt med mina gymnasiestudier för att direkt kunna söka in på universitet vårterminen 2024? Eller är det möjligt att läsa den i hög takt under sommarlovet och sedan ändå kunna söka in till juristprogrammet till vårterminen? Mvh Fimpim

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    en 50poängs-gymnasiekurs kan läsas på 2.5 veckor om man läser på heltid. Samtidigt som du läser på gymnasiet kan du tyvärr inte läsa på komvux. Komvux får inte anta dig så länge du är gymnasieelev. Om du söker till en svensk högskole-universitetsutbildning som startar hösten 2024, måste du göra anmälan (ansökan om studier) innan mitten av april och sedan komplettera din ansökan med alla kurser som krävs för behörighet senast 20 juni 2024. Jag vet inte när du får ut ditt examensbevis från gymnasiet (troligtvis i mitten av juni eller som tidigast första veckan i juni) men att hinna söka till komvux, bli antagen, genomföra kursen och få ut ditt betyg så att du har betyget "i handen" senast 20 juni, anser jag som orealistiskt.
    Du får i så fall läsa historia 1a2 på komvux under sommaren (om komvux i din kommun erbjuder sommarkurser) eller under hösten och söka till juristprogrammet antingen till utbildningsstart i januari 2024 eller i augusti 2025.
    Jag förstår att det känns snopet att behöva "bli försenad" i minst en hel termin och i värsta fall i ett helt läsår bara för att man saknar en liten kurs som kan på heltid läsas på 2.5 veckor men svenska högskole-universitetsutbildningar får inte anta obehöriga och de som senast sista dag för komplettering inte kan bevisa att de är behöriga får svar OBEHÖRIG och deltar inte i konkurrensen om utbildningsplats.
    Kan man börja läsa juristprogrammet på ett svenskt lärosäte med start på våren? Juristprogrammet vid Uppsala universitet, vid Lunds universitet och vid Stockholms universitet brukar ha start på den utbildningen även på våren. Om du kan tänka dig att söka till utbildning på ett av de universitet, då blir du "försenad" i endast en termin. "Tur i oturen": det brukar vara lättare att komma in på utbildningar som startar på våren (på grund av färre sökande).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Simfim : Tack för svar! Jag undrar dock om man kan göra en prövning i historia 1a2 i gymnasieskolan trots att det inte ingår i min individuella studieplan?
    • Milla : Det är inte din rättighet och skolans rektor kan därför avslå din ansökan om att få göra prövning men du kan fråga om det. Jag hoppas du får ett positivt svar och ska kunna göra prövningen. Men var beredd på att du får Nej (tyvärr).Det är dyrt (går åt extra lärartid till) och besvärligt att erbjuda prövning; och sedan är det också så att om du får göra En prövning då bör alla elever på din skola som så önskar (rättviseaspekt!!!) också få göra en prövning i en kurs som de säger de behöver ha betyg i. Vilken utbildning efter gymnasiet du ska söka till kan du ändra dig kring... och även om man söker, så är det ju inte säkert att man kommer in. Så, det eleverna planerar för kan ändras av olika anledningar: eleven kan ändra sig eller så ändrar omständigheterna sig ... Jag förstår att det känns tråkigt att missa lång tid på grund av en liten kurs... men... om man är rektor på en skola, så har man väldigt mycket att tänka på och ta hänsyn till. Lärarna är för det mesta "överarbetade" redan som det är och så ska rektor lägga på ännu en extrauppgift (att genomföra en prövning) på läraren... så, jag blir tyvärr inte förvånad om du får Nej från din skola på frågan om du får göra prövningen. Suck. :(