LINN

    Hej! Om man har läst IB-diplom utomlands och saknar grundläggande behörighet i svenska kan man läsa in det på folkhögskola och därmed få ett folkhögskolebetyg? Jag menar då inte svenska som främmande språk utan vanlig svenska kurs 1-3 Jag har sett att man kan läsa in ämnen under ett år på folkhögskola om man har två års gymnasieskola. Räknas IB som motsvarande svensk gymnasieskola i det fallet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,
    jag är inte säkert på att jag helt och hållet förstår exakt vad din fråga gäller. Allmänt gäller: folkhögskolorna är rätt självständiga och kan i mångt bestämma själva ... du kan alltså få olika svar från olika folkhögskolor. Jag föreslår att du kontaktar alla de folkhögskolorna som den personen, som din fråga gäller, kan tänka sig vilja läsa på.
    Om man vill uppnå omdöme om grundläggande behörighet och med det kunna konkurrera i BF-urvalet till svenska högskole-universitetsutbildningar måste man bedriva studier i flera olika ämnen (inte endast i svenska) på en allmän kurs på folkhögskolan. Att läsa olika ämnen om man inte kan tillräckligt inom svenska (undervisning är ju på svenska) blir kanske omöjligt.
    Exempel: en person som har svenska som modersmål läste IB-diplomprogrammet utomlands och ej läst svenska på gymnasienivå, i så fall behöver hen antingen få godkänt betyg i svenska 3 (vilket hen kan få på komvux eller genom en prövning) eller göra TiSUS-test med godkänt resultat, varför ska man i så fall läsa på en folkhögskola?
    Som jag ser det så är det 2 olika situationer:
    - antingen behöver man komplettera med svenska (endast)
    eller
    - man vill läsa mot omdöme om grundläggande behörighet och med det kunna konkurrera i BF-urvalet vid ansökan till svenska högskoleutbildningar.
    Att läsa svenska 1, 2 och 3 under samma läsår på en folkhögskola tror jag tyvärr inte blir möjligt. Vad jag vet så läser man en kurs i svenska under ett helt läsår men inte endast svenska utan man läser många olika ämnen samtidigt.
    Vill man läsa endast ämnet svenska så kan man göra det på komvux. Varje språkkurs läses på heltid på fem veckor. Det är teoretiskt möjligt att läsa svenska 1,2 och 3 på sammanlagt 15 veckor men det är tufft att läsa så. Oftast blandar man med andra studier så att man läser t.ex svenska på halvtid (på 30 veckor) och andra ämnen vid sidan av. Ännu vanligare är att man läser svenska 1 på en termin, sedan svenska 2 på en termin och sedan svenska 3 under tredje terminen. Studier i svenska bedrivs i så fall på 25% av studietakt. Man kan då läsa andra ämnen samtidigt eller jobba samtidigt som man studerar på komvux.

    Studie- och yrkesvägledare