Astrid
    Hej,
    Snart ska jag välja gymnasium. Jag funderar på att välja Natur med inriktning samhälle. Innan har jag varit inne på att välja natur inriktning natur, men matte 4 gör att jag tvekar.
    Om jag nu tog natur inrikting samhälle, kan jag läsa matte 4 efter gymnasiet?
    Jag skulle exempelvis vilja jobba som biolog, men då krävs matte 4.
    Får jag mindre meriter om jag läser ett ämne efter gymnasiet eller påverkar inte det något?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Astrid,

    inriktning på Naturvetenskapsprogrammet läser man från åk2. Om du kommer in på en skola där båda inriktningar på NA erbjuds, väljer du under åk1 innan åk2 - inriktning... du behöver därför inte redan innan gymnasiet välja inriktning.

    Men som svar på din fråga  Ja, man kan läsa kurser efter gymnasiet. Nackdelen i det är att man prövas då i BII, urvalsgruppen där det är ofta svårare att komma in, eftersom färre antal platser tilldelas den urvalsgruppen; men det behöver du inte tänka på nu.
    Välj helst en gymnasieskola som erbjuder båda inriktningar på NA, så kan du välja inriktning senare... när du redan går på gymnasiet och har testat läsa matte c-spår.

    Vänligen

    Julia