Hanna
    Hej,

    jag har tänkt läsa ett naturvetenskapligt basår till hösten och läser ma3 just nu under sista året av gymnasiet. I basåret jag tänkt söka ingår både ma3 och ma4 och jag undrar om jag kan läsa ma3 på basåret även om jag redan läst den kursen nu på gymnasiet? Jag antar att man läser en mattekurs / termin och tror därför att det vore jobbigt för mig att inte läsa någon matte den första terminen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    basår på höskolenivå är de så kallade För-utbildningar, inte riktiga högskoleutbildningar och inte riktigt gymnasiala utbilningar, trors att man i princip läser gymnasiala kurser; varje lärosäte /högskola-universitet/ bestämmer självt ang. sina för-utbildningar: om att erbjuda dem eller inte... och om de erbjuds, vilken behörighet som krävs och om man kan komma in om man redan har alla eller några godkända betyg i de kurser som ingår i basåret. Därför måste du få svar från det lärosäte där du får plats på basåret (om du kommer in på basåret).
    vänligen

    Julia