Ida
    Hej! Jag är godkänd i matte1b och tänkte nu ifall det går att läsa upp 2a? Eller måste jag läsa upp 2b?

    En annan fråga, kan man läsa en kurs på högskolan och samtidigt plugga upp på komvux? Vad händer då med CSN.

    Tack!!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    jo, du kan läsa matematik 2a när du har godkänt betyg i matematik 1b. Du måste inte läsa just 2b i alla andra fall än om du läser mot examensbevis på komvux, för att det beror i så fall vilket program ditt examensbevis kommer att vara "ifrån", kan man säga. Så, om du redan har examensbevis, så kan du läsa vilken mattekurs på nivå 2 som helst.

    Studiemedel
    Man kan läsa på olika nivåer och på olika skolor/skolformer samtidigt och då tar man den frågan med CSN, om man har rätt till studiemedel och hur mycket man kan få.
    Allmänt gäller: ingen får mer än studiemedel som motsvarar heltidsstudier (även om man läser mer än på heltid). Heltidsstudier = 20 gymnasiala poäng per vecka, eller 5 yrkeshögskolepoäng per vecka eller 1,5 högskolepoäng per vecka.
    För att ha rätt till halva studiemedel måste man läsa på minst halvtid.

    Exempel: om man läser på högskolenivå på heltid och samtidigt en kurs på komvux i låg takt, som i sig inte ger rätt till studiemedel pga det är för låg studietakt, då bortser CSN från att man läser på komvux och tittar i så fall endast på möjlighet att bevilja studiemedel för heltidsstudier på eftergymnasial nivå.
    Exmpel 2: om man läser på högskolenivå på halvtid och samtidigt på halvtid (eller mer) på komvux - då kan man bli beviljad hela studiemedel men hälften av den "summan" tas från gymnasial-pott och andra halvan från "högskolepotten". Varför det är viktigt med vilken "pott" som pengarna kommer ifrån? Jo, det finns max antal veckor med studiemedel på varje nivå: och det är separat för gymnasial nivå och eftergymnasial nivå.

    På eftergymnasial nivå kan man få max 6 år (12 terminer) med studiemedel och när de veckorna är slut, då kan man inte få mer. Därför är det smart att spara på veckorna om man planerar inför långa studier på eftergymnasial nivå.