Malin
    Hej!

    Jag tog studenten förra året och fick F i två kurser. Jag fick F i franska 3 och sedan spanska 1. Jag läser just nu franska 3 på komvux. Har jag möjlighet att läsa franska 4 på komvux för att då få meritpoäng? Kan jag då "byta ut" betyget i franska 4 mot F:et i spanska 1?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,
    om betyget i Spanska 1 ingår i ditt examensbevis - måste du höja betyget i just exakt SAMMA KURS. du kan inte ta bort en kurs från examensbeviset, "bara för" att du har F betyg i den kursen.
    Om du har Studiebevis, kan du på komvux få ett examensbevis och i det behöver inte spanska 1 ingå.

    **************

    Meritpoäng kan man få fler av - efter gymnasiet. I så fall räknas även de kurser som ger meritpoäng in i ditt jämförelsetal; och alla andra kurser i examensbeviset är ju också kvar; de försvinner inte.

    • : Tack så mycket för svaret! Nu förstår jag!! Så det bästa för mig vore att läsa franska 4 och få A (för att även betyget räknas med) och även läsa Spanska 1 och få A (för att det betyget också räknas med i mitt snitt?)Eller räcker det med a
    • : Eller räcker det att jag får godkänt i spanska 1?
    • Anna : Alla betyg som ingår i ditt examensbevis, förutom gymnasiearbete, räknas in i ditt jämförelsetal + de nya betygen som antingen krävs för behörighet eller som ger meritpoäng. Så det är bäst för dig att få så höga betyg du kan i alla de kurser som räknas in.
    • : okej tack. Man söker ju in till universitetet med 2400 poäng (100 poäng nya arbete som ej räknas med) Om jag "lägger till" franska 4 har jag ju 2500 poäng. Vilket ämne/betyg är det som "tas bort" då?
    • : Gya arbete*
    • Julia : Inga betyg tas bort. Det finns ingen begränsning "uppåt" hur många poäng får räknas in i jämförelsetal. "Minimiantal" finns oh det är olika för komvux och för gymnasiet. Men max antal poäng som får räknas in i jämförelsetal finns inte. Inga kurser från examensbevis tas bort. Har man HÖGRE betyg i samma kurs som ingår i examensbevis, räknar man in det högre betyget i stället för det lägre betyget, men i självaste examensbeviset är det inget som ändras.
    • : jaha, det visste jag inte. Tack så mycket för hjälpen!!!
    • Milla : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer